Författare: Grace Dent
Genre: Ungdom
Ämnesord: musik, humor, kärlek, ungdom, vänskap
Utgivningsår: 2004
ISBN: 9789163827396

LBD står för "Les Bambinos Dangereuses" och dessa är inga mindre än Ronnie, Fleur och Claudette, tre bästisar som bor på samma gata och går på Blackwell School i England.
Ronnie (eller Veronica som hon heter) är huvudperson och jag-berättare i romanen. Fleur är hennes flirtiga kompis som byter pojkvänner lika ofta som ... Claudette är den smarta i gänget. Hon har lärarnas och rektorns förtroende och får saker att verkligen hända. Ronnie själv är dödligt förälskad i skejtaren Jimi, en kille som är två år äldre och spelar med i ett band, men hon vågar knappt prata med honom.
Sommaren närmar sig och tjejernas högsta önskan är att få åka på The Astlebury Festival, en rockfestival. Dessvärre tycker inte deras föräldrar att det är någon bra idé. LBD blir inte det minsta förvånade över denna orättvisa reaktion, men inte desto mindre upprörda! De bestämmer sig i stället för att arrangera en egen musikfestival på skolan, vilket inte visar sig vara så enkelt som de från början trott. Men de blir skolans mest populär tjejer och Ronnie vinner till slut sin Jimi.
Grace Dent har i många år arbetat som journalist och krönikör i brittiska tidskrifter som Cosmopolitan, Glamour, Daily Mirror, More! och CosmoGirl. Hennes rappa tonårsspråk och tuffa humor accepterades genast av den engelska tonårspubliken och boken blev en braksuccé i Storbritannien. LBD är Grace Dents debut som romanförfattare och hon håller på att skriva ytterligare två böcker om Les Bambinos Dangereuses.

Bok recensioner av LBD bara för tjejer :

aLva 2012-04-02 19:35
Orginaltitel: LBD - It's a Girl Thing
Antal sidor: 297
Första meningen: "Nix. Aldrig i livet. Absolut inte. Över min döda kropp, tjejen."

"Les Bambinos Dangereuses" består av Ronnie, Fleur och Claude - den bästa tjejkompisligan i hela Storbirtannien. De har bestämt sig för att sommarfesta på Astlebury rockfestival, men deras föräldrar förstår inte grejer med superhäftiga Spike Saunders som är huvudnumret på Astlebury. De är förbjudna att åka och ingenting verkar kunna ändra föräldrarnas åsikt. När Ronnies stora kärlek Jimi Steele dessutom verkar mer intresserad av skolans uppblåsta, okrönta drottning Panama Goodyear än av henne så ser det mörkt ut. Men vänta lite... Claude kommer såklart på bästa lösningen någonsin, de ska göra sin egen rockfestival - Blackwell live! Det blir en sommar de sent kommer att glömma...

Handlingen är ju ganska typisk och klassisk. Men Dent är väldigt duktig på att beskriva och gestalta så det blir annorlunda ändå. Man känner igen sig i många av situationerna (i alla fall jag som tonårstjej) och man blir både lättad och avundsjuk om varannat. Språket är rappt, tufft och feminististk, det är härligt och besvärligt, lättläst och medryckande. Men jag förstår inte varför de har fransk-anknytna namn (Veronica, Fleur och Claudette är väl inte särskilt engelskt?) och varför de kallar sig för Les Bambinos Dangereuses när ingen av de verkar ha någon anknytning till Frankrike. (LDB kanske låter coolt, men det förklara inte deras förnamn). Jag rekommenderar den i alla fall, det är en mysig läsupplevelse som jag tror många kommer att uppskatta.

Skriv egen bokrecension till LBD bara för tjejer