Yla i natten

Författare: Anette Skålberg & Katarina Dahlquist
Genre: Barnbok
Ämnesord: , vargar
ISBN: 9789197668187

Yla i natten Syster Varg är den spännande fortsättningen om Sandra och hennes tvillingsyster Tea som vuxit upp hos vargarna mer än halva sitt liv.
Tea får mycket att stå i som flockledare när vargjakten närmar sig. Särskilt när det visar sig att vargarna har fått ungar och jaktlaget har bestämt sig för att rensa skogen på varg sedan en av deras hundar blivit skadad
Men Sandra vet att det inte är vargarnas fel.
Frågan är hur hon ska övertyga jaktlaget innan de tar död på alla vargungarna

Yla i natten Syster Varg är en fristående och efterlängtad fortsättning på den populära boken Syster Varg, som sålde slut nästan direkt, och kom i nytryck inom ett år efter första bokreleasen i februari 2010! Syster Varg blev nominerad som en av de bästa barn- och ungdomsböckerna på Bokjuryns Tio-i-topp lista 2010! Yla i natten ingår tillsammans med Syster Varg och De glömda barnen i Skymningsserien, en bokserie för de läshungriga som älskar spännande och annorlunda berättelser!

"Den nagelbitande spänningen sätter sig nästan omgående och håller i sig till sista sidan. Imponerande!" /Sebastian Johans, UNT

Bok recensioner av Yla i natten :
2012-03-02 13:20
Yla i natten
Detta är del två och en direkt fortsättning av Syster Varg.
Tea som mer och mer anpassar sig till människolivet behöver regelbundet besöka sin vargfamilj för att må bra. Nu har sex små vargvalpar föds och det känns viktigt för Tea att ta hand om dem. Sandra följer nästan alltid med Tea till skogen och vargarna och ibland sover de i skogen. När Tea är hos vargarna äter hon rått kött och hon vill att även Sandra ska äta det, men det känns motbjudande för Sandra. Människor klarar inte av att äta rått kött, men det gör Tea. De är jakttider och jaktlaget med Katrin som ledare har bestämt att rensa skogen på vargar efter att en av dem gett sig på en av jaktlagets hundar och skadat den. Sandra och Tea bestämmer sig för att flytta på valparna till något säkert ställe, där jägarna inte kan hitta dem. Kommer de att lyckas?

Jag läste dessa två böcker direkt efter varandra och gör en sammanställning av dem tillsammans. Böckerna vänder sig till barn i mellan åtta och tolv år. Jag tyckte de var fint skrivna och även spännande. Illustrationerna var också mycket vackra. Beskrivningen om Tea beteende efter att hon vuxit upp hos vargar känns mycket relevant. Likaså Teas jobbiga resa tillbaka till människovärlden som hon knappt minns något av är fint beskrivet. Som vuxen hade jag en givande lässtund och ser böckerna som trevliga och spännande böcker för barn. Antingen att någon vuxen läser högt, eller för barn som gått i skolan ett par år och lärt sig läsa ganska bra.

Betyg 4/5 Kristina Simar 2012-03-02 (20) http://blogg.passagen.se/krisim

"

Skriv egen bokrecension till Yla i natten