Vart är vart på väg?

Författare: Siv Strömquist
Ämnesord: , svenska språkets förändringar
ISBN: 9789113032771

Språket förändras hela tiden. Nya företeelser dyker upp och kräver nya ord, nya generationer växer upp och sätter sin egen prägel på språket. Och människors språkliga lättja och lekfullhet leder oavbrutet språket på nya vägar.

Somliga förändringar passerar obemärkta, men de allra flesta noteras av såväl språkforskare som uppmärksamma språkbrukare. Många språkbrukare hör av sig till tidningar och radio med sina funderingar. En som får ta emot läsarfrågor är Siv Strömquist, som skriver språkspalter i bland annat Svenska Dagbladet.

I den här boken har hon samlat och bearbetat sina texter från tjugohundratalets första decennium. Texterna ger en god överblick över vad som hänt i svenska språket under de senaste tio åren och vilka frågor och företeelser det är som läsarna har noterat, funderat över och retat sig på: Hur böjer man ett lånord som body? Varför skriver vi Wagneropera med stor bokstav men falukorv med liten? Varför är en människa lång men en snögubbe hög? Varför kan inte folk hålla reda på skillnaden mellan var och vart? Och hur var det nu igen - heter det större än jag eller större än mig?
Siv Strömquist svarar och förklarar, berättar, beskriver och reder ut.

Bok recensioner av Vart är vart på väg? :
2012-02-13 14:53
Recension om Siv Strömquist faktabok Vart är vart på väg?

Boken är utgiven på Norstedts (2011) och innehåller 311 sidor.

Siv Strömquist är docent i nordiska i språk vid Uppsala universitet. Hon är författare till ett flertal välkända och uppskattade böcker i skrivteori och skrivkonst. Skrivboken är kanske den mest kända. I såväl forskning som undervisning har hon ägnat särskilt intresse åt skrivprocessen, men också åt språkvård och språkriktighet. Sedan 1994 svarar hon regelbundet på språkfrågor i Svenska Dagbladet. Källa: Norstedts.

Handling: Som vi alla vet utvecklas vårt språk. Det har det alltid gjort och kommer alltid att göra. Just nu sker det ovanligt fort och ofta. Vissa språkförändringar märker man inte av, men de allra flesta noteras av såväl forskare som uppmärksamma språkbrukare. Författaren besvarar läsarfrågor ibland annat Svenska Dagbladet. I den här boken är det hennes texter från tjugohundratalets första decennium som tas upp. Hon tar upp olika regler till exempel om hur ordet vart ska användas, som tydligen inte är alltför lätt. Ordbildning, böjningar, skrivsätt och stavning är också något hon tar upp. Likaså om skiljetecken, något som många använder på olika sätt, särskilt i förhållande till citattecken. Just detta är något man ofta upptäcker i böcker, där korrekturläsningen kan skilja sig en del.

En viktig bok för alla skribenter, både författare och andra som skriver. Och även andra som är intresserade av vårt språk. Själv fick jag exempel på skrivsätt som jag funderat en del över. Extra glad blev jag över att jag för det mesta använder det sätt som författaren föreslår att man ska titta på vid en korrekturläsning. Och att jag använder skiljetecknen på rätt sätt i förhållande till citattecknen när jag själv korrekturläser manus. Författaren skriver på ett lättsamt och fängslande sätt, som gör att boken är givande att läsa. Ofta kan liknande böcker om skrivande vara något svåra att läsa och förstå om man är en vanlig skribent utan någon högre utbildning i svenska. Så därför är detta en bok som jag rekommenderar till att alla som älskar att skriva och vill läsa en lättsam bok. Börja gärna med denna bok och gå senare till en svårare grammatikbok.

Betyg 5/5 Kristina Simar 2012-02-13 (13) http://blogg.passagen.se/krisim

"

Skriv egen bokrecension till Vart är vart på väg?