Författare: Mats Wickman
Ämnesord: politik, historia
Utgivningsår: 2009
ISBN: 9789185183623

KÖP BOKEN ONLINE

Av svenska kungar har få gått ett så tragiskt och okänt öde till mötes som Gustaf IV Adolf. Hans liv bildar en närmast osannolik händelsekedja, fylld av kontraster och dramatik.

Den stora vändpunkten kom med avsättningen den 13 mars 1809. Kuppen var oblodig och har därför kallats för en "operettkupp". Men det är inte bara avsättningen som är operettliknande. Hela hans liv skulle kunna utgöra den bärande handlingen i en operett eller kanske snarare en opera. Från hans besynnerliga och hårda uppfostran som kronprins till att han bruten till kropp och själ irrade omkring på kontinenten, allt medan ungarna skrek "Schwedenkönig" efter honom och försökte pricka hans höga, otidsenliga hatt med snöbollar. De sista månaderna av sitt liv tillbringade den forne kungen sjuk och alkoholiserad på ett litet värdshus i Schweiz där han tog in under namnet överste Gustafsson. Slutet blir allt annat än glättigt. Det är just dramatiken och kontrasten till hans tidigare kungliga tillvaro som utgjort drivkraften för Mats Wickman att måla upp detta porträtt av Gustaf IV Adolf.

Länge var Gustaf IV Adolf förpassad till historiens glömska. Först under 1900-talet började historiker intressera sig för honom men det har bara skett sporadiskt. En kunglig tragedi är den första heltäckande biografin som ges ut på över 60 år. Här citeras också ur hans egna - och så gott som okända - memoarer, vilka ger en unik inblick i kungens tankevärld.

MATS WICKMAN är kulturhistoriker, journalist och författare till flera böcker, bland andra Stadshuset i Stockholm och Stockholm förr och nu. Hans texter präglas av sakkunskap i förening med en ovanlig förmåga att berätta och levandegöra.

Medelbetyg: 3 (2 röster)

Bok recensioner av En kunglig tragedi :

Tintin 2011-12-17 11:25
Gustav IV Adolf föddes till envåldshärskare och störtades den 13 mars 1809. Han var regent i ett oroligt Europa, då många regenter fick avsäga sig makten. Efter abdikationen levde Gustav IV Adolf ett kringflackande liv i Europa. Han skilde sig från sin drottning Fredrika. Till slut tappade han även kontakten med sina barn. Hans son prins Gustav, ville hålla kontakt mëd fadern; men fadern ville inte ha någon. Sonen Gustav hjälpte fadern i smyg med mindre pengasummor. Den 7 februari 1837 avled Gustav IV Adolf i en stroke. Han dog försupen och utfattig. En bra biografi. Dess värre förekommer där en del meningsbyggnadsfel. Boken är inte lika bra som Sten Carlssons utmärkta biografi från 1946.

Irenaeus 2014-03-06 20:38
En lättläst och intressant bok om den olycklige och otursförföljde Gustav IV Adolf. Bra biografi dock en del språkliga felaktigheter vilket drar ned betyget.

Skriv egen bokrecension till En kunglig tragedi