S. Sarenbrant

I vargars följe

Originaltitel: The Tenderness of Wolves
Författare: Stef Penney
Utgivningsår: 2006
ISBN: 9789170282157

Kanada 1867: När vintern tar ett fastare grepp om den isolerade bosättningen Dove River i norra Kanada hittas en man brutalt mördad och skalperad. Spår från den döde mannens stuga leder norrut mot skogen och tundran. Mordet väcker uppståndelse i det annars så lugna och lite sömniga nybyggarsamhället. Gamla konflikter får nytt liv och väl dolda hemligheter kommer till ytan.

Mordmisstankar riktas mot en 17-årig pojke som försvunnit i samband med dådet, och två män ger sig ut i det frusna landskapet för att söka efter honom. Men pojkens mamma är övertygad om pojkens oskuld och när hon får en chans att följa efter, trotsar hon sin rädsla för de öppna vidderna och beger sig ut på sitt livs svåraste vandring för att rentvå sin son. I denna prisbelönta romandebut väver Stef Penney samman äventyr, spänning och humor till en fascinerande berättelse. Med det vidsträckta landskapet av is och snö som bakgrund skildras människornas relationer, ett spännande mordmysterium och en gripande kärlekshistoria, allt under hårda livsvillkor.

STEF PENNEY är född i Edinburgh i Skottland 1969. Hon har studerat filosofi och teologi vid Bristol University och Film och TV vid Bournemouth College of Art. Efter att ha skrivit och regisserat två filmer romandebuterade hon 2006 med I Vargars Följe. Boken fick strålande kritik och har belönats med flera priser, bland annat det prestigefyllda Costa Book of the Year award (tidigare Whitbread) 2006.

Bok recensioner av I vargars följe :

okidoki 2011-09-22 10:52
En roman som ger väldigt mycket. En ovanlig miljö, spännande handling, många intressanta och nyanserade personporträtt (kanske för många).