Fortfarande Alice

Originaltitel: Still Alice
Författare: Lisa Genova
Ämnesord: depression, hälsa, psykologi, framtid
ISBN: 9789174291605

Thrillerspännande, hjärtslitande och sorgligt om Alzheimer

Alice Howland, lyckligt gift och med tre vuxna barn, är en mycket välrenommerad Harvardprofessor på höjden av sin karriär när hon märker att hon börjar glömma saker. Först ett ord då hon håller en föreläsning, något som vanliga människor inte ens skulle reflektera över men som är en skrämmande upplevelse för den osedvanligt strukturerade och skärpta Alice. Och så den dag då hon under sin joggingtur i city upptäcker att hon inte vet var hon befinner sig. Hon söker läkare och får diagnosen tidig Alzheimer. Hon är femtio år gammal. Romanen är skriven ur Alices perspektiv, och vi får under två års tid detaljerat följa hennes gradvisa insjuknande, till den dag då hon inte längre vet vem hon är.

Fortfarande Alice handlar om en kvinna som rent bokstavligt tappar förståndet. Det är thrillerspännande och hjärtslitande och sorgligt och fruktansvärt skrämmande (inte minst om man vågar snudda vid tanken att man sig själv ovetande kan vara bärare av denna sjukdom) men ändå inte alldeles becksvart. Alice växer också av sjukdomen, får en närhet till sin man och sina barn som hon inte haft särskilt mycket tid eller känslor för tidigare. För Alice är trots allt inte bara "den galna Alzheimerpatienten" - hon är också fortfarande Alice: professor, lärare, maka, mor och till sist även mormor.

Medelbetyg: 4,25 (4 röster)

Bok recensioner av Fortfarande Alice :

okidoki 2012-08-16 13:23
Lättläst och läsvärt om en professor som får Alzheimer. Romanen är skriven av en expert på ämnet så vi behöver inte tvivla på att den kliniska beskrivningen är korrekt. Men psykologiskt? Här är skildringen alltför slätstruken och idealiserande när det gäller Alice och hennes anhörga.

animisha 2014-05-31 09:48
Vilken fantastiskt gripande och vacker bok! Rekommenderas varmt till alla som vill läsa mer om hur vardagen kan bli för någon som minns allt mindre.

BlommigaBarbro 2016-12-21 21:49
Åh så fantastiskt bra! En mer hjärtskärande, otäck och fruktansvärt sorglig bok får man läsa. Jag har aldrig förbrukat hushållspapper i en sådan form, som när jag läste den här. Och eftersom Alzheimers ligger i släkten på min fars sida- påverkade den här boken mig på starkt personligt plan. Väldigt, väldigt bra, tillika välskriven. Rekommenderas varmt till såväl anhöriga som dagligen lever med demens samt andra. Det här är en skrämmande sjukdom som kan drabba oss alla. En stark femma får den här boken av mig!

Skriv egen bokrecension till Fortfarande Alice