. van vogt

Revolt

Författare: Lisa Rodebrand
Genre: Science-Fiction
Ämnesord: krig, mord, framtid, spänning
ISBN: 9789186377670

André och hans vän Christian lever i en framtid där klykonerna har makten. Tillsammans har pojkarna gjort uppror mot förtryckarna, men deras kamp för frihet är långt ifrån över. Nu är de på vandring mot en stad vid kusten, där mannen som dödade Andrés far befinner sig.

Under vandringen störtar ett rymdskepp i skogen och ut ur vraket kommer Caroline. Hon är från Kolonin, en rymdstation där ingen känner till att klykonerna förslavat jordborna. Hennes mål är att avslöja sanningen och hämta hjälp, men först måste hon skaffa bevis.

Den kraschade rymdfarkosten lockar klykonerna till platsen. Ungdomarna tvingas att fly för sina liv, men får hjälp från oväntat håll...

Revolt är Lisa Rodebrands första roman, en spännande äventyrsbok med högt tempo från början till slut.

Medelbetyg: 4 (2 röster)

Bok recensioner av Revolt :

kristina_s 2011-08-09 12:36
Recension av Lisa Rodebrands Science Fictionbok Revolt

Boken är utgiven (2011) på PaperTalk och innehåller 165 sidor.

Handling: André och hans vän Christian lever i framtiden. En tid där klykornerna har makten. De har gjort jordens befolkning till slavar. Klykonerna har kraftiga benstommar och svällande muskler som gör dem tunga, kropparna är grå, de har sylvassa tänder och kloliknande svarta naglar.
André och Christian har gjort uppror mot förtryckarna och är nu på väg mot en stad vid kusten, för att leta efter den man som dödade Andrés far Antonio. Under deras vandring kraschar ett koloniskepp i skogen och ut ur vraket kommer flickan Caroline. Hon kommer från Kolonin som är en rymdstation där de inte har vetskap om vad klykonerna gjort med jordens befolkning. Hon har visserligen hört om det klykonerna gjort och ska nu hitta bevis för att det ligger till på det sättet och ta med bevis hem till Kolonin. De ser att Caroline har blå ögon och förstår då att hon kommer från Kolonin, eftersom klykonerna genom kriget utrotat alla blåögda människor som fanns på jorden. Efter att rymdskeppet kraschat lockas klykonerna till platsen och André, Christian och Caroline tvingas fly. Under sin flykt träffar de på både onda och goda människor och andra varelser. En del blir till och med mördade på vägen. Kommer trion att komma fram till staden levande?

Detta var den andra Science Fictionbok som jag läst och recenserat. Om jag tolkat handlingen rätt är jag dock inte säker på. Jag har som sagt svårt för både SF- och Fantasyböcker. Min fantasi räcker inte så långt. Däremot är jag väldigt fascinerad av de som kan skriva om ett påhittat land eller rymdstation. Det bästa med denna bok var att det var action från början till slut och att författaren valt att ge de flesta karaktärer vanliga namn. Annars brukar namnen vara helt omöjliga för mig att uttala. Det som jag reagerade negativt mot var detta med utrotningen av alla blåögda människor. Eftersom blå ögon finns i arvsmassan även hos brunögda människor och där två brunögda människor kan få blåögda barn, så kändes det lite märkligt, eftersom det inte syns utanpå vem som bär på blå anlag. Att jag har svårt för SF-böcker får stå för mig själv. Alla andra som älskar sådana böcker kommer säkert att tycka om denna bok, så skräms inte utav min recension.

Betyg 3/5 Kristina Simar 2011-08-09 (75) http://blogg.passagen.se/krisim

SLeist 2011-08-22 11:45
En mycket bra bok för någon som bara vill försvinna från verkligheten ett kort tag, ryckas in i ett fartfyllt äventyr som inte släpper en förrän sista sidan är nådd. En bok som jag gärna ger vidare till en vän som ska resa då jag vet att resan kommer att gå fort och bli en spännande sådan. Storyn är inte bara fängslande utan mångfasetterad då inget rätt eller fel egentligen finns. Författaren får en att inte bara förstå hjältarna utan även inse att det finns flera sidor till en kamp. Språket är bra och lättläst och jag rekommenderar boken även till tonåringar.

Skriv egen bokrecension till Revolt