Boudicas strid mot Romarna

Författare: Kim M. Kimselius
Genre: Ungdom
Ämnesord: krig, historia, spänning, ungdom, äventyr, romare, kelter
ISBN: 9789197626064

"Vad är det här för något?" hade Theo sagt, och i nästa stund var ingenting mer sig likt.
Theo hade bläddrat i böcker som Ramona hade köpt på antikvariat. Han hade nyfiket lyft upp en av böckerna, en stor tjock bok, med gamla slitna läderpärmar. "Boudica, kelternas drottning", var titeln på boken. Men det var inte titeln, eller bokens utseende som hade fått Theo att undra, det var vad han hade funnit när han öppnat boken.
Han hade slagit upp boken på måfå, den hade varit trög att öppna, som om ingen hade läst den på många år. Många av sidorna satt fast i varandra och när Theo tog i lite extra för att öppna boken slogs den upp på mitten.
Både Theo och Ramona hade häpnat över vad de fick se.
Det var verkligen ingen vanlig bok Ramona hade hittat på antikvariatet. Den här boken var ett lönnfack! I mitten av boken var sidorna utskurna och i håligheten låg en brosch.
Innan Theo hunnit tänka på konsekvenserna hade han sträckt ut handen och lyft upp föremålet. Genast infann sig den välbekanta tidsförflyttningskänslan: omgivningen blev suddig och Theo kände sig yr. I nästa stund befann de sig på en helt annan plats.
Theo, Ramona och hunden Pluto stod i utkanten av en större by. Ramona bet sig i läppen och ångrade att hon hade valt just den boken i antikvariatet. Hon borde ha förstått att det var något lurigt med den, eftersom den liksom hade dragit henne till sig. Boken hade lockat henne och fått henne att köpa den.
Theo klämde hårt om smycket, så hårt att blodet sipprade mellan hans fingrar, som om han med ren viljestyrka skulle kunna förflytta dem tillbaka till deras egen tid igen. Han ville inte bli utsatt för en ny tidsresa, inte med Pluto vid sin sida. Det var alltid lättare om hunden inte var med, för när Pluto var med var Theo rädd både för Ramona och hundens skull. Nu hade han två stycken att oroa sig för hela tiden och försöka skydda. Ramona och Pluto var de personer han älskade mest i hela världen och Theo skulle hellre offra sitt eget liv än att låta dem råka ut för något.
Kiefer lyfte hastigt på huvudet, en rörelse i ögonvrån hade fångat hans uppmärksamhet. Han ryckte till av förfäran när han såg de två främlingarna med en hund stå och stirra på honom. Varifrån hade de kommit? Hur hade de kunnat dyka upp så hastigt? Han hade brustit i sin vaksamhet, förmodligen skulle han bli bestraffad. Keifer flög upp på marken med spjutet i sin ena hand och den grova påken i den andra, beredd att försvara sig, sin drottning Boudica och sin by. Han öppnade munnen för att ropa ut en varning till byinvånarna.

Bok recensioner av Boudicas strid mot Romarna :

kristina_s 2011-07-28 15:47
Recension av Kim M. Kimselius ungdomsbok Boudicas strid mot Romarna

Boken är utgiven på Roslagstext och innehåller 271 sidor.

Kim M. Kimselius har alltid älskat att läsa och skriva ända sedan hon var liten. Redan som åttaåring drömde hon om att bli författare, men det dröjde många år innan hon vågade förverkliga drömmen. Kims debutbok hette Tillbaka till Pompeji och boken blev en dundersuccé. Numera har hon skrivit ett stort antal böcker och många är översatta till flera språk, Kim har även fått kulturpris för sina böcker.

Handling: Ramona har köpt en bok på ett antikvariat och i boken finns en historisk brosch. Genom den broschen kommer Ramona och Theo att förflyttas tillbaka till år 61 i Brittanien (Romarnas namn på de brittiska öarna) och hamnar i drottning Boudicas by. Romarna kommer dit och ödelägger byn och sedan beger de sig mot druidernas ö Anglesey för att utplåna druiderna. Ramona och Theo tappar bort varandra i striderna. Theo färdas tillsammans med Keifer och de kämpar för sina liv, men lyckas undkomma romarna genom att säga att de är romerska medborgare och de har även utseendet på sin sida. De ser ut som romare. Ramona och hunden Pluto blir kvar hos drottning Boudica och hennes två döttrar, och hon tvingas följa med dem på en mardrömsresa, där drottning Boudica och hennes kelter stormar romerska byar. Det är rena blodbadet och Ramona har aldrig varit så rädd förut. Hon vet inte hur hon ska överleva och inte vet hon hur hon ska hitta Theo igen. Inte heller hur hon ska komma tillbaka till sin egen tid.

Detta är den 14:e fristående boken om Ramona och Theo som reser tillbaka i tiden till olika historiska händelser. Som vanlig var den oerhört intressant, men även något otäckare än de andra böckerna som jag läst av Kim M. Kimselius. Eftersom Kim gestaltar händelserna i sina böcker så suveränt och precis som jag alltid efterfrågar i böcker, kunde jag se de hemska blodbaden som hände. Boken var också som vanligt mycket välskriven och jag tycker om den intressanta faktadelen som författaren alltid har med i sina böcker.

Betyg 5/5 Kristina Simar 2011-07-27 (70) http://blogg.passagen.se/krisim

Skriv egen bokrecension till Boudicas strid mot Romarna