Barndomslandet 2 tripp trapp trull

Författare: Albert Bonniers Förlag
Genre: Barnbok
Ämnesord: , saga, sång

Andra delen - från 3 år
En bok för små barn som lämnat pekboksåldern och gärna lyssnar till en saga. Berättelser om hemmet och världen hemomkring - djuren på gården, blommorna på ängen, trädgårdens frukter och bär. Här finns också verser och sagor som gläntar på dörren till en större och mer spännande värld. Senare kan man själv läsa boken som en första läsa-själv-bok. Innehåller 98 olika avsnitt.

Barndomslandet tripp trapp trull är en antologi i tre band för barn i förskoleåldern och de första skolåren. Fyra framstående nordiska experter, Eva von Zweigbergk från Sverige, Aili Palmén från Finland, Anine Rud från Danmark och Jo Tenfjord från Norge, har valt ut det bästa bland allt som världslitteraturen har att bjuda av god och fantasieggande läsning för barn. Samma omsorg har ägnats åt att i den rika illustreringen ge stimulerande impulser. Här finns de klassiska bilderna och här finns bilder som gjorts just för barndomslandet av framstående nordiska konstnärer.
Medelbetyg: 3 (2 röster)
Bok recensioner av Barndomslandet 2 tripp trapp trull :
2011-07-05 23:17
Boken består av många berättelser men jag återger bara en.
Kirsten Madsen skulle gå till torget för att sälja sin ko som hette Kippe Ko. Hon var mycket envis och nyfiken och gjorde lite som föll henne in. Kon fick syn på en spårvagn och gick in i den och åkte med in till marknadstorget.
Kirsten Madsen tänkte sig att sälja kon för 500 kronor men han ville bara sälja till den som kunde få kon med sig. För att försöka fick intresserade betala 50 kronor. När 10 st hade försökt utan att lyckas så tyckte Kirsten Madsen att det var nog. Nu hade han fått ihop 500 kronor och hade ändå Kippe Ko kvar. Madsen visste nu att det gällde att säga tvärtemot för att få Kippe Ko att lyda. Alla blev glada när Madsen kom hem med både ko och pengar.
2019-03-09 23:22
Denna bok känns föråldrad. Inget jag rekommenderar. Inget jag vill läsa för mina egna små barn.

"