Författare: Patrik Sjöberg & Markus Lutteman
Ämnesord: , sport, övergrepp
ISBN: 9789113034300

Medelbetyg: 2,9 (10 röster)

Bok recensioner av Det du inte såg :

carlacarl 2011-06-06 19:51
PS resonerar märkligt i hur han beter sig. Det är som han försökjer försvara sig hela tiden. Det är många scenarion som återkommer också, som hans dubbla relation med hans fd tränare. Hur kan både kan hata honom och älska honom som tränare. Han både utnyttdjade PS i hans faderlösa position och gav honom chansen till en professionell idrotts karriär.

Han har en unik berättelse i ett präktigt idrott Sverige. Någorlunda intressant läsning.

kristina_s 2011-11-28 09:54
Recension av Patrik Sjöbergs och Markus Luttermans biografi Det du inte såg
Boken är utgiven på Nordstedts (2011) och innehåller 413 sidor.
Patrik Sjöberg är en av tidernas mest kända idrottsmän. Han har vunnit ett VM-guld, tre OS-medaljer och innehar fortfarande Europarekordet i höjdhopp.
Markus Lutterman är journalist och författare. Han har tidigare skrivit böckerna El Choco och Utsatt. Till vardags arbetar han som webbredaktör på Nerikes Allehanda. Källa Norstedts.
Handling: I den här boken som Patrik Sjöberg skrivit tillsammans med Markus Lutterman, berättar han öppet om de övergrepp han blev utsatt av sin tränare Viljo Nousiainen när han var liten. Viljo Nousiainen kom tidigt in i Patrik Sjöbergs liv och även med andra småkillar som han tränade i friidrott. Viljo blev senare tillsammans med Patriks mamma, men troligen av andra orsaker än att det var henne han älskade. För Viljo Nousiainen var pedofil och tyckte bäst om att umgås med de yngre pojkarna.
Patrik berättar även om sin långa karriär och sin hårda väg till världsrekordet i höjdhopp, som då blev 2.42 cm.
Något sunt liv levde han inte trots att han var idrottsman. Han både festade och rökte mycket. På träningar och tävlingar var det jämt fest och ofta slutade med en tjej på rummet. Något som Viljo hade svårt att acceptera. Patrik Sjöberg tjänade snart mycket pengar och på den tiden fick man kontanter i ett kuvert och ingen hade koll på hur mycket som gavs. Han köpte häftiga bilar och levde ett liv i lyx. När Patrik skulle mönstra in till militärtjänsten försökte han allt för att slippa, men han kom inte undan. Då flydde han från Sverige. Han har haft kronofogden efter sig och blivit tagen för fortkörning ett antal gånger
Patrik Sjöberg erkänner i boken att han även gått på kokain. Men när hans dotter föddes började han äntligen fundera över sitt liv och dottern har fått honom att tänka annorlunda på sitt sätt att leva.
Visst är det en tragisk berättelse om ett barn som råkat ut för övergrepp. Något inget barn bör utsättas för. Men jag känner ändå att det finns många okända personer som skriver om liknande berättelser, eller har varit med om ännu värre övergrepp. Men bara för att de inte är ett känt namn är deras chans att få ut sitt manus nästan minimal. Och deras manus kan många gånger vara mycket bättre skrivet än denna bok, som inte var något speciell när det gäller berättarspråket och gestaltningen. Sedan har jag aldrig varit en fan av Patrik Sjöberg. Tyckt att han festat för mycket som idrottsman och smitit ifrån sina skyldigheter här i Sverige. Tyvärr fick jag ingen större sympati för honom när jag läste denna bok, förutom att det var tragiskt att han blev utnyttjat av sin tränare.

Betyg 2/5 Kristina Simar 2011-11-28 (120) http://blogg.passagen.se/krisim

Spaniard 2011-12-27 12:00
Biografier är inte min grej. Punkt. Det spelar ingen roll hur de är skrivna eller vem som berättar historien, jag har alltid lika svårt att köpa storyn.

I Patrik Sjöbergs fall är det hans egna vinklingar som irriterar. Boken är skriven i försvarsställning och är väl tänkt att fungera som någon form av sanktion för hans egenheter. Klassisk form av efterhandskonstruktion. Jag klandrar inte Patrik, den här typen av bakgrundsretuschering ägnar sig väldigt många åt. Kända som okända. Man väljer liksom att minnas det som passar bäst med nuläget. En bagatell i ungdomen blir gärna en milstolpe med lite distans.

Jag har således inga tekniska invändningar när det gäller den här boken men eftersom jag tror vad jag vill tro känns det ganska meningslöst.

hencka 2012-05-06 16:17
Historien började rätt bra men blev litet ojämnare senare. Hade ett visst flyt trots allt. Det var litet irriterande att ständigt läsa om PS förklaringar till sitt alkoholstinna och kaxiga leverne. Men det var måttligt intressant också. Den gick ju an men jag har läst klart bättre självbiografier.

koala_75 2012-06-10 18:47
Patrik tar ingen skit från någon. Jag gillar hans stil Jag gillar även denna bok.

trebor 2012-08-31 18:26
Svag trea.

helix 2013-05-13 20:46
Det är faktiskt alltid intressant att höra hur det har varit att vara bäst i världen. Om det kan Sjöberg berätta. Han berättar också annat. Och det känns ärligt hela tiden. Men allt är inte lika intressant. Jag är inte så fascinerad av hans partajjande. Jag håller inte alltid med honom om att han gått rätt väg (men ja - han har naturligtvis rätt i att han varit bäst i världen), jag tror man kan ha gjort saker bättre än han gjorde.
Inte minst viktigt är ju det som det blev debatt om när boken kom ... tränarens övergrepp. Tänk om ingen sagt något. Vilken felaktig bild vi alla hade haft av Viljo Nousiainen annars.

Skriv egen bokrecension till Det du inte såg