Fredsbomber över Balkan

Författare: Erik Wijk m.fl.
Genre: Politisk historia
Ämnesord: krig, politik, mord, religion, historia, kultur, framtid
Utgivningsår: 1999
ISBN: 9789189291027

Denna bok tillkom under våren 1999 som en protest mot det då inledda kriget mot Jugoslavien. Genom att både redaktion och skribenter arbetade helt ideellt och tryckeriet rabatterade tryckkostnaden inbringade boken drygt 30.000 kr till Röda Korset för hjälp till krigets offer. I boken ingår analyser, historiska bakgrunder, utländska och svenska inlägg från debattörer och politiker. Då, en oumbärlig del av motståndet mot kriget nu, ett viktigt tidsdokument.

Boken innehåller bidrag från forskare, författare samt politiker från vänster till höger.

Historiska bakgrunder av forskare som Kjell Magnusson och Michel Chossudovsky.

Analyser av konflikten från Balkankännare som Sören Sommelius och fredsforskare som Jan Öberg.

Resonemang från utländska debattörer som Noam Chomsky och John Pilger och svenska debattörer som Maria-Pia Boëthius och Jan Myrdal.

Ställningstaganden från politiker som förre statsministern Ingvar Carlsson, miljöpartiets Per Gahrton och moderate riksdagsledamoten Tom Heyman.

En del bidrag kan kanske kallas mer proserbiska, andra mer proalbanska, men framför allt innehåller FREDSBOMBER ÖVER BALKAN balanserade analyser med det enda gemensamma att bidragslämnarna var emot kriget och emot bombningarna.

Redaktion: Anders Axelsson, Anders Püschel, Fredrik Reinholdsson och Erik Wijk.
Bok recensioner av Fredsbomber över Balkan :
2010-12-30 23:12
Analys av en konflikt som många redan glömt bort. Så kan man sammanfatta denna bok från slutet av 1990-talet som kom som en reaktion på och en protest mot det krig som blossade upp på Balkan (Kosovo). I boken samlas ett tjugotal skribenter och debattörer från de mest skilda håll, såväl politiskt som geografiskt. Svenska debattörer såsom Ingvar Carlsson, Per Gahrton och Henning Mankell trängs med internationella storheter som Noam Chomsky, Howard Zinn och John Pilger. Det som förenar dem är deras brinnande fredsengagemang och indignation över den uppkomna situationen. I bokens första avsnitt tecknas de historiska konturer som låg bakom konflikten, medan den andra delen innehåller analyser över händelseutvecklingen (både från albanernas och serbernas perspektiv).

På det hela taget tycker jag att detta är en förtjänstfull samling artiklar (dessutom bra redigerade) som inte enbart är aktuella för kriget i Kosovo. Analyserna fångar och speglar nämligen utgångspunkter och konfliktytor som ligger bakom flertalet av världens väpnade konflikter. Dessutom gillar jag blandningen mellan provokation och fakta som förekommer i bokens 26 kapitel. Ska jag vara petig kan jag tycka att urvalet av debattörer valts med lite väl snäv måttstock – jag tror inte att det är någon slump att den överväldigande majoriteten av de medverkande står ganska långt ute på den politiska vänsterkanten (trots baksidestextens försäkran om motsatsen). Boken hade avgjort tjänat på spegla fler perspektiv och sedan ställa de olika historiebeskrivningarna mot varandra. Nu saknas tyvärr lite av den dynamiken. Detta känns särskilt allvarligt med tanke på att ett av bokens huvudsyften var/är att stimulera till debatt och ge läsaren hjälp att ta ställning.

Allmänbildande och (tyvärr) fortfarande aktuell.

"

Skriv egen bokrecension till Fredsbomber över Balkan